10.3.2021 Meddelande
Paulig inför en ny smak, Ruby, till sin Presidentti-kaffefamilj som grundades år 1929. Smaktoppen på Ruby-kaffet, som förpackats i ett rött omslagspapper, kommer från nyansrika östafrikanska bönor som ger denna kaffeblandning sin bäriga smak med mjuka toner av choklad. Kaffets rostningsgrad är tre och det har tillverkats av omsorgsfullt utvalda hundra procent arabica-kaffebönor.

Presidentti-kaffet är Pauligs klassiska produktfamilj vars utseende och annonsering förnyades förra hösten. Presidentti-kaffet lanserades år 1929 och smaken som grundar sig på ett hemligt recept har varit densamma i över 90 års tid. Allt Presidentti-kaffe är UTZ-certifierat.

Ruby-kaffets historia började från färgen röd

Har du någonsin tänkt på hur man nästan kan smaka på vissa färger i sitt sinne? Eller tvärtom, en viss smak kan starkt framkalla en färg i sinnet? Utvecklingen av Ruby har sin grund i en diskussion som fördes mellan kollegor på Pauligs rosteri vid Nordsjö.

– Vi funderade tillsammans med kollegorna på vilka samband som finns mellan färger och smaker. Diskussionen ledde sedan till tankar kring hur kaffe med en riktigt läckert röd nyans skulle smaka. Det lät så lockande med ett kaffe som ger en sinnebild av en riktigt djup röd färg att Pauligs blending-team beslutade sig för att utveckla ett sådant kaffe. Så föddes Presidentti Ruby, berättar Jutta Nordblad, ansvarig för Pauligs internationella kaffeproduktgrupp.

– Målsättningen med Paulig-varumärket är att tillföra färg till butikernas kaffehyllor. Med färg menas förutom förpackningar också kaffesortiment och olika smaker, fortsätter Nordblad.

Färgen påverkar smaken

Diskussionen som fördes i korridoren på Pauligs arbetsplats var inte tagen ur tomma luften eftersom färger spelar en roll för sinnesintrycket man får av en smakupplevelse.

– Färgen och formen på koppen spelar en stor roll för hur kaffet smakar. En god kaffekopp rymmer också näsan i koppen eftersom en stor del av smakförnimmelsen i själva verket skapas med luktsinnet. Koppens färg kan också inverka på vilket sinnesintryck man får av kaffets smak, till exempel har flera upplevt att kaffe som dricks ur en röd kopp är sötare, säger Jori Korhonen som är Pauligs kaffeutbildare.

– Vissa smaker passar också bättre ihop än andra. Som smakpar för Presidentti Ruby rekommenderar jag till exempel chokladmoussetårta, en chokladbit eller någon annan fylligt chokladig läckerbit, fortsätter Korhonen.

Hållbar kaffeproduktion är viktigt

Allt Paulig-kaffe köps in från källor som verifierats som hållbara av en tredje part. Alla samarbetspartner som företaget har inom kaffeproduktionen har förbundit sig till att följa Pauligs hållbarhetsprinciper. Detta betyder att man respekterar mänskliga rättigheter och miljön samt utvecklar goda arbetsförhållanden och produktionssätt. Förutom vid inköp lägger man märke till hållbarheten inom kaffets hela värdekedja.

– Kaffeodlarna är nästan alltid små familjeföretag, som hotas av många saker, såsom klimatförändringen och brist på tillräcklig utkomst. Hos Paulig utgår vi ifrån att kaffeodlaren ska kunna försörja sig själv och sin familj. Pauligs utvecklingsprojekt siktar alltid på att säkerställa och förbättra odlarens utkomst. Hållbarhetsarbetet har genomförts på lång sikt och vi har nått över 100 000 kaffeodlare genom våra partnerprogram i över 20 länder, berättar András Koroknay-Pál som är ansvarig över anskaffningen av Pauligs råkaffe.

Bönorna till Presidentti Ruby-kaffet kommer huvudsakligen ifrån Östafrika och Centralamerika, där de har utvecklat en fyllig smak efter att ha mognat i rikligt solsken. Tyvärr utgör torka ett problem för kaffeplantager i synnerhet i Östafrika. I nuläget är nämligen den globala uppvärmningen en av de största utmaningarna inom kaffebranschen.

– Våra hållbarhetsprogram hjälper odlare att anpassa sig till klimatförändringar och i synnerhet en uppvärmning av klimatet. Genom att till exempel plantera skuggträd kan man trygga skörden på de heta och torra områdena i Afrika. I Östafrika satsar man i allmänhet på att förbättra produktiviteten med projekt där man delar information om odlingssätt som har konstaterats vara bra, beskriver Koroknay-Pál.

– Klimatförändringen orsakar också plötsliga extrema väderförhållanden, i Centralamerika är orkaner ett hot mot kaffeplantagerna. Till exempel under förra hösten härjade två stormar i Nicaragua och Honduras som lämnade stora skador efter sig. Paulig deltog då i samarbete med odlarsamfunden och sina samarbetspartner i återuppbyggnaden av vägar och övrig infrastruktur. Dessutom har Paulig ett pågående skolprojekt i Nicaragua och ett annat projekt som ska påbörjas, fortsätter Koroknay-Pál.

Pauligs ambitiösa hållbarhetsprogram baserar sig på utvalda mål i FN:s handlingsplan för hållbar utveckling och sträcker sig till år 2030. Som en del av detta program fick Pauligs rosteri i Nordsjö förra året ett CarbonNeutral®-certifikat för sin koldioxidneutralitet. Pauligs målsättning är att minska på växthusgasutsläppen från sin egen verksamhet med 80 procent till år 2030. Enligt planen ska företagets alla produktionsanläggningar vara koldioxidneutrala fram till år 2023.

Mer information:
media@paulig.com
Pirjo Hästbacka, kommunikationschef, Paulig, tfn +358 50 356 8359

Produktinformation, Presidentti Ruby
En karaktärsfull och fascinerande kaffeblandning tillverkad av 100 % arabica-kaffebönor. Smaktoppen på kaffet kommer från Östafrikas runda och mjuka samt lätt syrliga, intensivt smakande kaffebönor. Man kan känna igen en bärig smak och mjuka toner av choklad. Eftersmaken är förfinad och njutbar.
Produkten har förpackats som malen i 500 g och som bönor i 400 g förpackningar.

UTZ
UTZ Certified är ett världsomfattande certifieringsprogram som säkerställer och verifierar ett hållbart produktionssätt ända från plantagerna. Programmet grundar sig på krävande riktlinjer för verksamheten som hjälper odlare att utvecklas som professionella inom odling och beakta människornas och miljöns välmående. De odlingssätt som behövs för att få ett certifikat förbättrar kvaliteten på skörden och höjer produktiviteten på plantagerna. Dessa sätt är bl.a. sakliga och sparsamma sätt att använda gödsel, vatten och energi, att stödja barnens skolgång samt främja arbetsförhållanden, arbetsrättigheter, boende och hälsovård på plantageområdena. En stor och högkvalitativ skörd tillsammans med en tilläggsersättning som betalas för certifierade produkter höjer odlarnas inkomster.
Mer information: www.utz.org/