22.1.2020 Meddelande
K-gruppens, Pauligs och Globe Hopes projekt för cirkulär ekonomi, som inleddes förra sommaren, har nu avslutats. I projektet fick tomma kaffeförpackningar ett nytt liv i form av återvinningsdesign, och under hösten 2019 samlades otroliga 25 000 förpackningar in. Insamlingsexperimentets popularitet överraskade, och erfarenheterna uppmuntrar till att fortsätta arbetet med att finna hållbara lösningar för återanvändning.

K-gruppens, Pauligs och Globe Hopes gemensamma projekt för cirkulär ekonomi, som inleddes i juni 2019, har nu avslutats. Projektet uppmuntrade konsumenter att returnera sina tomma kaffeförpackningar som råvara för nya produkter och accessoarer tillverkade av återvunnet material. Kaffeförpackningar samlades under hösten in i K-Supermarketbutikerna i Nummela, Lempola i Lojo, Högfors, Vichtis och Veikkola (i Finland). De tomma förpackningarna levererades sedan till Globe Hope.

Under ett halvt år samlades hela 25 000 kaffeförpackningar in.

Det var fint att se hur ivrigt kunderna returnerade tomma kaffeförpackningar till butikernas insamlingskärl. Vi fick mer material än vi förväntade oss. Tack till alla som deltog i det här insamlingsexperimentet, säger Kati Kyllönen, marknadsföringsansvarig på Paulig, och fortsätter:

Det fanns också ett stort intresse för hur man återvinner kaffeförpackningar på rätt sätt. Många konsumenter blev glada över att höra att alla Pauligs kaffeförpackningar också kan sorteras i plastinsamlingen.

Kaffeförpackningar blir unika accessoarer

Av de gamla kaffeförpackningarna tillverkades under hösten åtta olika återvinningsprodukter som lanserades i slutet av året. Ett urval av produkterna finns nu till salu i de K-Supermarketbutiker som deltog i experimentet så länge lagret räcker. Återvinningsprodukterna kan också köpas i Pauligs webbutik.

– I det mångsidiga produkturvalet ingår bland annat handväskor, en hållbar butikskasse, ett pennfodral och en plånbok. Det finns med andra ord produkter för alla smaker och för olika behov, säger Kyllönen.

– I återvinningsprodukterna har också sällsynta förpackningar med äldre design använts, så en del av produkterna är verkligen unika, tillägger Kyllönen.

Vad händer härnäst?

Insamlingen av tomma kaffeförpackningar i K-Supermarketbutikerna har avslutats och i fortsättningen kan de tomma förpackningarna sorteras i plastinsamlingen eller, om sådan saknas, i blandavfallet, varvid förpackningen utnyttjas som energi. Kaffelaminat är också ett hållbart pysselmaterial.

Erfarenheterna från projektet uppmuntrar till att fortsätta arbetet med att finna nya, hållbara lösningar för återanvändning.

– I vår verksamhet satsar vi liksom K-gruppen och Globe Hope på cirkulär ekonomi och vi är stolta över att vi tillsammans kunde genomföra det första insamlingen av kaffeförpackningar i Finland. Insamlingsexperimentets idé fungerade i liten skala, men en nationell insamling skulle leda till utmaningar gällande den stora mängden råmaterial och dess vidareförädling. Utvecklingsarbetet fortsätter alltså, berättar Kyllönen och tillägger:

– Vi har utnyttjat förnybara råvaror också i kaffeförpackningarna. Paulig är den första aktören inom kaffebranschen som har börjat använda förnybara råvaror för vakuumförpackningar och vi ökar kontinuerligt andelen förnybara material i våra kaffeförpackningar. För tillfället tillverkas en del av våra kaffeförpackningar av material som är förnybart till över 50 procent och just nu utreder vi hur dessa förnybara, växtbaserade material kunde återanvändas till nya produkter på ett ännu effektivare sätt.

Läs ocksåFinlands första pilotprojekt för återvinning av kaffeförpackningar fick in flygande start: över 10 000 insamlade förpackningar