11.4.2023 Meddelande
"En förträfflig produkt av hög kvalitet, med intensiv smak". Så låter ett utdrag ur juryns motivering när två av Santa Marias kryddor tilldelas högsta rankingen i prestigefyllda Superior Taste Award. Det är Santa Maria Tellicherry Svartpeppar och Santa Maria Kardemumma som har imponerat på några av världens mest namnkunniga kockar.

Superior Taste Award delas ut av International Taste Institute till mat- och dryckesprodukter som erhållit ett positivt omdöme om 70% eller högre i ett blint smaktest, utfört av över 200 av världens erkänt bästa kockar och sommelierer. Varje jurymedlem väljs noggrant ut baserat på expertis och erfarenhet inom smak och sensorik; samtliga har uppmärksammats genom kocktävlingar eller toppinstitut såsom Le Guide Michelin.

– Vi är oerhört glada och stolta över erkännandet från International Taste Institute. Med Santa Marias sortiment vill vi erbjuda kryddor och kryddmixer av högsta kvalitet, med fokus på hållbarhet genom hela värdekedjan, och den här utmärkelsen visar att det verkligen är skillnad på kryddor och kryddor, säger Maite Creixell, Head of Portfolio på Paulig, företaget bakom varumärket Santa Maria.

Alla produkter som testas av International Taste Institute genomgår en strikt bedömningsprocess där produkterna utvärderas i termer av första intryck, smak, utseende, arom och textur. Santa Marias kryddor tilldelades den högsta rankingen: 3 stjärnor.

Juryns kommentarer:

Santa Maria Tellicherry Black Pepper (Extra Fine Selection) - 3 stjärnor (högsta ranking)

"En utsökt peppar med både frisk och kryddig smak. De lite söta aromerna är mycket tilltalande."

Santa Maria Kardemumma - 3 stjärnor (högsta ranking)

""En förträfflig produkt av hög kvalitet, med intensiv smak och den typiska aromen av nymald kardemumma."

Läs mer om Superior Taste Award:

Läs mer om Santa Marias kryddor: