28.2.2023 Meddelande
Pauligs riskkapitalgren PINC har investerat i den brittiska startupen WNWN, det första företaget att ta ett kakaofritt alternativ till choklad till marknaden. Investeringen stödjer Pauligs mål att utveckla en matkultur som är bra för både människa och planeten. WNWN:s teknik är mycket skalbar och investeringsrundan kommer accelerera företagets expansion ytterligare.

Choklad är en av världens mest älskade livsmedelsprodukter. Marknaden är stor och växande, år 2022 konsumerades globalt choklad för 180 miljarder euro och 2030 (1) beräknas marknadsstorleken öka till 290 miljarder euro. Kakao är dock en gröda som hotas av klimatförändringarna och som kommer att bli dyrare när utbudet minskar och efterfrågan fortsätter att öka. Eftersom miljöpåverkan från kakaoproduktionen också är hög, har en alternativ chokladmarknad dykt upp som en av de hetaste grenarna inom foodtech.

WNWN har utvecklat en mycket skalbar process för att göra en smakidentisk, kakaofri och mer prisvänligt alternativ till choklad. Detta sker med hjälp av traditionell fermentering och avancerade tekniker för att processa livsmedel. Företagets produkt ser ut, doftar, smakar, smälter, knäcks och bakas precis som riktig choklad. Livsmedelsbranschen har visat ett väldigt stort intresse eftersom det är ett bra komplement till traditionell kakao, speciellt för hybridprodukter som överdrag och glass.

”Vi är fantastiskt glada över att investera i WNWN och bli del av deras spännande tillväxtresa”, säger Elisabet Ålander, Senior Investment Manager på PINC. ”Det här skickliga teamet har lyckats skapa ett utsökt, kakaofritt alternativ till choklad med ett tydligt B2B-erbjudande för livsmedelsbranschen. Vägen dit går via traditionella och effektiva produktionsmetoder utan några regulatoriska hinder. Med investeringen vill vi också bidra i övergången till ett mer hållbart livsmedelssystem.”

Tillgången på ingredienserna som används, såsom brittiskt korn och carob, är god och produktionsmetoden okomplicerad. Resultatet är en mer prisvänlig, hållbar och kakaofri produkt.

”WNWN skapar en win-win-situation för livsmedelsproducenter, konsumenter och miljön”, säger Ahrum Pak, CEO på WNWN. Vårt kakaofria alternativ till choklad kan ha en positiv påverkan på branschen och med PINC som investerare får vi möjlighet att skala upp produktionen, expandera på våra marknader och öka företagets forsknings- och utvecklingsarbete.”

”Vi är inte anti-choklad, tvärtom”, säger Johnny Drain, CTO på WNWN. ”Men vi är emot den påverkan som den vanliga chokladens leveranskedja har på planeten, och vi strävar efter att minska den genom att skapa ett livskraftigt och smakrikt alternativ.”

WNWN:s produkt ger, enligt företagets egna beräkningar, ungefär 80 % mindre koldioxidutsläpp och kräver 86 % mindre vatten under tillverkningsprocessen jämfört med vanlig choklad (2) (3).

Investeringsrundan på fem miljoner euro leddes av riskkapitalbolaget PeakBridge och inkluderade förutom PINC även Mustard Seed Maze, InvestBridge Agritech, Geschwister Oetker och HackCapital, såväl som den befintliga investeraren FoodLabs.

Om PINC
PINC är Pauligs riskkapitalgren för investeringar i nya startups inom och kring foodtech och framtidens mat. PINC:s målsättning är att hjälpa Paulig att förnya sig och växa samt att bidra till en smakrikare, hälsosammare och mer hållbar planet.

Om Paulig
Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur. Företaget erbjuder kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2021 till 966 miljoner euro.  Företaget har över 2 300 medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet ”För ett liv fyllt av smaker”.

Om WNWN
WNWN är en brittisk startup inom livsmedelsteknik som skapar en win-win-situation för konsumenter, producenter och planeten. Det London-baserade livsmedelsteknikföretaget använder fermentering för att omvandla växtbaserad livsmedel och oälskade ingredienser till utsökta, hållbara livsmedel. För mer information besök www.wnwnfoodlabs.com.

För mer information, kontakta:
Nils Sjöberg
Kommunikationschef Sverige
nils.sjoberg@paulig.com
+46 70 085 24 11

Källor:
1. Chocolate Confectionery Market Report, Research and Markets, 2022
2. Our World in Data, Food: Greenhouse gas emissions across the supply chain (2020)
3. The World Counts, Water usage