27.1.2021 Meddelande
”En av mattrenderna under det nyss inledda året är att bekanta sig med världens smaker i hemmaköket”, berättar Magdalena Färemo, Knowledge & Insight Director på Paulig. Trenden inom användning av svartpeppar är mångsidighet. Även hållbarhet och ursprung intresserar nu konsumenterna. Paulig har avgett ett hållbarhetslöfte om att all Pauligs Santa Maria-peppar ska komma från källor verifierade av tredje part år 2023.

Den exceptionella tiden hemma har lockat konsumenterna att pröva på nya saker och fördjupa sina egna matlagningskunskaper. ”Å andra sidan finns det också ett intresse för snabb och enkel matlagning, samt bekanta rätter som ger en känsla av trygghet”, fortsätter Färemo. Peppar är en krydda som passar i många slags rätter. Experterna på Paulig berättar att finländarna är alltmer intresserade av varifrån pepparn kommer och hur kryddans ursprung påverkar dess smak. Till exempel en av de mest uppskattade svartpepparsorterna, Tellicherry, kommer från det kända Tellicherry-området i indiska Kerala.

Områdets stora bär har en fruktig, aromatisk styrka, som ger maten en ytterst förfinad smak. Aromerna kommer bäst till sin rätt i nymalen peppar och därför säljs Santa Maria Tellicherry-peppar endast som hela pepparkorn.

Intresset för pepparns ursprung visar på ett ökat intresse för hållbarhet i allmänhet: ”Peppar hör till de mest använda kryddorna i världen och utgör också en stor del av Pauligs inköp av kryddor. Peppar var en gång i tiden den enda kryddan som användes i Finland vid sidan av salt och den hör till de första kryddorna som importerades till Europa. En hållbar produktion och hållbara inköp av peppar hör till de strategiska fokusområdena inom Pauligs hållbarhetsarbete 2021. Pauligs mål är att alla svartpepparprodukter år 2023 ska komma från källor som verifierats som hållbara av en tredje, dvs. bolagsextern, part”, säger Lea Rankinen, chef för hållbarhet och samhällskontakter på Paulig.

Just nu är det också trendigt att använda peppar mångsidigt i allt från huvudrätter till desserter och drycker. ”Den syrliga och fruktiga grönpepparn går till exempel bra ihop med söta jordgubbar”, tipsar köksmästare Petteri Kanerva. ”En högklassig peppar känner du igen på storleken, den mörka färgen och den aromatiska doften, som förstärks ytterligare när du krossar eller klyver pepparkornen. Ju tjockare skalet är, desto högre kvalitet har pepparn”, fortsätter han.

”Peppar passar utmärkt i asiatisk mat. Pröva svart- eller grönpeppar till exempel med mandarin, eller Tellicherry-peppar med pumpa som tillretts på asiatiskt vis. Den kinesiska nyåret firas den 12 februari 2021. För kineserna är nyåret en av årets viktigaste helger, som firas med familjen. Pröva du också på att tillreda en kinesisk nyårsmåltid för familjen med hjälp av mina recept”, uppmanar stjärnkocken Tomi Björck.

Menyn (på finska) som Tomi Björk planerat för Paulig finns på adressen: www.santamaria.fi/taste/the-asian-pantry

Svartpeppar

• Svartpeppar produceras i Vietnam, Indien, Brasilien, Indonesien, Sri Lanka, Kambodja och Ecuador. Den mest uppskattade svartpepparn kommer från området Tellicherry i Kerala i Indien. All Santa Maria-svartpeppar kommer från Indien, eftersom den uppfyller smakkraven och dess ursprung kan spåras.
  • Kryddor odlas på små plantager, precis som kaffe.
  • Pauligs Santa Maria köper in omkring 1 miljon kilo svartpeppar per år.
  • Svartpeppar är ett bär och från samma växt fås också vit- och grönpeppar. Krydd- och rosépeppar är egna arter.
  • Paulig köper in all Santa Maria-peppar som hela korn och mal den på sina egna fabriker i Mölndal och Saue.

God smak är nyckeln till förändring och fokus i hållbarhetsarbetet

Livsmedelsindustrin utnyttjar vår planets begränsade naturresurser och branschen har en stor inverkan på klimatet, miljön och hälsan.

”Hållbarhet är en viktig del av Pauligs verksamhet och företagskultur. Som familjeföretag bär vi ansvar för kommande generationer och matens framtid. Vi vill erbjuda nya smaker och uppmuntra människor till mer hållbara val utan att ge avkall på matens smak eller enkelhet”, berättar Lea Rankinen.

Våren 2020 lanserade Paulig en ny ambitiös hållbarhetsstrategi som grundar sig på FN:s mål för hållbar utveckling och vars mål sträcker sig ända till 2030. Strategin omfattar tre fokusområden som inriktar sig på hållbara produkter och tjänster, klimatåtgärder och cirkulär ekonomi samt rättvis och inkluderande verksamhet.

Produktinformation

Santa Maria Tellicherry Black Pepper
Svartpepparn har en aromatisk, ren smak, med varm styrka och toner av rå svamp.
Tellicherry Garbled Special Extra Bold är den allra finaste svartpepparn. Den kommer från Kerala i Indien. De stora pepparbären har en fruktig, aromatisk styrka, som ger maträtterna en förfinad smak. Om du vill ha en tydlig smak av peppar i maten utan alltför mycket hetta, är detta rätt val.

Santa Maria White Pepper
Vitpepparn är fyllig och varm i smaken, med lite stickande hetta och svag doft av ladugård och halm.
Pepparväxtens mogna, skalade och torkade frukter kan användas i all slags matlagning och som bordskrydda.

Santa Maria Hel grönpeppar
Grönpeppar är syrlig och frisk, med örtig grässmak och inslag av chèvre. Aromen är rak och okonstlad.
Grönpeppar är det råa bäret från pepparväxten, och ger ett fin arom åt till exempel gryträtter och biff.

Kontaktperson för media:
Pirjo Hästbacka, kommunikationschef, Paulig, tfn +358 50 356 8359