18.8.2020 Meddelande
Året är 1940. Andra världskriget rasar och i Sverige råder matbrist. Då bestämmer sig entreprenören Uno Grindby för att börja importera ris till den hungriga befolkningen. Risenta var fött. 80 år senare är det gula varumärket - som blivit känt för sina hälsoinriktade, 100% klimatkompenserade produkter - mer relevant än någonsin.

Nyfikenhet och prisade innovationer

Risenta är ett varumärke fött ur entreprenörskap, passion och nyfikenhet. Redan från starten reste Risentas medarbetare världen runt på jakt efter nya trender och råvaror till sina naturligt hälsosamma produkter. Entreprenörsandan genomsyrade företaget och sortimentet växte. Idag består portföljen av en mängd olika produkter, däribland müsli, nötter, fröer, kärnor, mjöl, gryn och pasta.

Sedan 2015 ägs varumärket av livsmedelsföretaget Paulig och sortimentet säljs i både Sverige och Finland. Under sina 80 år har Risenta blivit känt som en pionjär inom hälsosam mat och har en rad prisade innovationer i portföljen. Och den långa resan har inte gått obemärkt förbi; nästan 9 av 10 känner till varumärket Risenta. Men som alla vet, behöver man då och då förnya sig själv, eller hur?

Varumärket och sortimentet relanseras

År 2020 innebär inte bara ett stort jubileum för Risenta, utan också en uppdatering av vad gäller varumärkesplattform, sortiment, förpackning, logotyp och design. Med relanseringen skall Risenta få ett modernare uttryck och inspirera till hälsosamma val, som smakar riktigt, riktigt gott. Varumärket satsar på en bredare målgrupp och vill motverka hälsohets; att göra goda val ska vara enkelt och glädjefyllt. Och självklart kommer hållbarhet alltid att vara en hörnsten i Risentas resa, precis som det har varit sedan starten 1940.

- Risenta är ett älskat varumärke som passar Pauligs portfölj och strategi perfekt. Paulig har som företag högt ställda ambitioner inom hållbarhet och hälsa och med Risenta kan vi verkligen bidra till att dessa mål uppfylls – och göra en positiv skillnad för både människor och planet. Med hälsosamt innehåll, förbättrade förpackningar och 100% klimatkompenserade produkter siktar vi på att hålla Risenta relevant och levande i minst 80 år till, säger Christopher Westerberg, Head of Portfolio på Paulig.