15.2.2024 Meddelande
Under 2023 ökade Pauligs omsättning med 5,6% och jämförbar EBITDA ökade med 57,2% jämfört med 2022. Detta drevs av en fortsatt försäljningstillväxt, en utmärkt operativ prestation och gynnsam affärsmiljö på koncernnivå.

Nyckeltal 2023

• Pauligs omsättning ökade med 5,6% till 1 167,6 miljoner euro (1 105,5).
  • Av omsättningen stod de nordiska länderna för 49% (52) och övriga länder för 51% (48).
  • Jämförbar EBITDA ökade med 57,2% och uppgick till 137,2 miljoner euro (87,3), vilket var 11,8% av omsättningen (7,9).
  • Rörelsevinsten enligt IFRS ökade till 90,1 miljoner euro (5,8)
  • Nettovinsten uppgick till 89,1 miljoner euro (-19,9)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten (IFRS) ökade med 104,0% och uppgick till 125,9 miljoner euro (61,7).

"Vi är mycket nöjda med vårt avsevärt förbättrade finansiella resultat under 2023. Tack vare åtgärder som våra team vidtog i hela vår verksamhet och under den utmanande marknadssituationen, levererade vi stark tillväxt både vad gäller bruttointäkter och nettoresultat", säger Rolf Ladau, vd och koncernchef på Paulig

"Våra varumärken och kategorier tilltalar konsumenterna och utgör en stark plattform för fortsatt tillväxt. Både Tex Mex och kaffe hade bra resultat och den framgångsrika integrationen av Liven – det spanska snacksföretaget som köptes 2022 – har drivit merförsäljning och nya möjligheter inom snackskategorin."

"Pauligs tillväxt drevs av både Branded-verksamheten och Customer Brands. I och med den ekonomiska nedgången gör konsumenterna mer kostnadsmedvetna val och förhållandena under 2023 var särskilt gynnsamma för handelns egna varumärken. Pauligs omsättning från Customer Brands-verksamheten växte och utgör idag cirka 40 procent av företagets totala omsättning."

Under 2023 fortsatte Paulig att stärka sin bas och gjorde strategiska investeringar för att driva tillväxt. Paulig avyttrade sin minoritetsandel i kryddföretaget Fuchs Group samt varumärket Frezza inom kalla kaffedrycker. Paulig stärkte sin närvaro i Europa och öppnade ett kontor i Wien, Österrike, med avsikten att ytterligare accelerera tillväxten inom Tex Mex-verksamheten. Dessutom investerade Paulig i en snackslinje med pellets i Spanien för att diversifiera sin produktportfölj och skapa mer innovativa, hållbara och skräddarsydda snacksalternativ.

"I år fortsätter vi att sträva efter en hållbar, lönsam, tillväxt samt leta efter möjligheter till icke-organisk tillväxt. Vår förnyade tillväxtstrategi sätter konsumenterna i centrum och vår vision är att bli ”The Shaper of Popular Food Culture”. Vi vill erbjuda konsumenterna läckra och praktiska  matkoncept och upplevelser som är bra för både människan och planeten."

Stora steg mot hållbarhetsambitionerna

Under 2023 gjorde Paulig betydande framsteg mot sina ambitiösa hållbarhetsmål, som bygger på FN:s globala mål för hållbar utveckling. Pauligs ambition är att minska utsläppen av växthusgaser från den egna verksamheten med 80 procent och från värdekedjan med 50 procent till 2030, från 2018 års baslinje. Paulig minskade utsläppen av växthusgaser i den egna verksamheten med 22 procent jämfört med 2018 års baslinje.

Paulig lanserade också en unik klimatfond för att påskynda klimatåtgärderna i värdekedjan. Fonden används till årligen utvalda projekt som syftar till utsläppsminskningar i värdekedjorna för vete och kaffe, logistik och Pauligs egen verksamhet. Paulig tillämpar en intern koldioxidprismekanism för att utvärdera den budget som behövs för årliga målinriktade CO2-utsläppsminskningar.

Paulig introducerade Santa Maria vetetortillas med upp till 50 % lägre klimatavtryck (1). Minskningen uppnåddes genom att baka tortillabröden med ett mer hållbart vetemjöl samt minska klimatpåverkan från förpackning och produktion. Paulig fortsatte också att genomföra sina klimatprojekt i kaffeursprungsländer.

Paulig har åtagit sig att arbeta på ett rättvist och inkluderande sätt genom hela företagets värdekedja. 2023 lanserade Paulig en koncernövergripande DEI-policy för att stärka sitt engagemang för mångfald, rättvisa och inkludering.

Pauligs årsberättelse, inklusive bokslut och hållbarhetsrapport, kommer att publiceras i mars 2024, vecka 12.

Den finansiella informationen som presenteras i detta pressmeddelande är oreviderad.

För mer information, kontakta:

Nils Sjöberg
Kommunikationschef Sverige
nils.sjoberg@paulig.com
+46 70 085 24 11

1. Enligt en livscykelanalys utförd  av RISE (Research Institutes of Sweden) 2023, genererar en förpackning med 1 kg Santa Maria Original Wheat Tortillas (Medium, 8 st.) 0,54 kg CO2 från odling till butik. Detta motsvarar en minskning med upp till 50 % jämfört med en studie som genomfördes 2012. Produkterna säljs på den nordiska och baltiska marknaden.

Om Paulig:
Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur - för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe, Tex Mex, World Foods och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2023 till cirka 1,2 miljarder euro. Företaget har över 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com