30.11.2020 Meddelande
För att nå sina klimatmål undersöker Paulig olika alternativ för sina förpackningar. Ett förnybart alternativ för råmaterial som testas är tallolja, en restprodukt från skogsindustrin. Det första testpartiet som förpackats i materialet finns nu i butik och är av kaffesorten Paulig Café New York.

Fram till 2030 kommer Paulig att minska utsläppen av växthusgaser från sin egen verksamhet med 80 % och från sin värdekedja med 50 %. Paulig kommer också att gå över till att endast använda förpackningar som är återvinningsbara och tillverkade av förnybara eller återvunna material senast 2030. Pauligs ambitiösa klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets.

- Vårt fokus är just nu på återvinningsbarhet, men vi letar också efter andra lösningar för förnybara eller återvunna förpackningsmaterial. Själva koldioxidavtrycket kommer främst från produkten i sig, men alla förbättringar vi gör bidrar till värdekedjans cirkularitet och klimatmål. Vi är alltid nyfikna på innovationer och undersöker nu ett nytt, talloljebaserat råmaterial som ett alternativ till våra kaffelaminat, säger Kati Randell, chef för strategisk förpackningsutveckling på Paulig.

I det testade laminatet använder Paulig UPM BioVerno som tillverkas av tallolja, en restprodukt från tillverkning av pappersmassa. Idén är att ersätta fossila råmaterial i laminatet, som tillverkas av Mondi. I det nya laminatet är över hälften av det material som används talloljebaserat.

- Vi har åtagit oss att ersätta fossilbaserade råmaterial med förnybara alternativ. Pauligs fina initiativ att använda vårt träbaserade UPM BioVerno som råmaterial i laminaten för deras kaffeförpackningar är ytterligare ett steg för att skapa mer cirkulära och hållbara förpackningar, säger Panu Routasalo, Vice President för UPM Biofuels.

Det första testpartiet som förpackats i materialet och nu finns i butik är av kaffesorten Paulig Café New York.

- Nu siktar vi på att genomföra större tester. Om dessa faller väl ut är vårt mål att ersätta biobaserade material i kaffets vakuumförpackningar med det talloljebaserade materialet framöver, säger Kati Randell.

- Vi samarbetar nära Paulig för att hitta de mest hållbara och effektiva förpackningarna för deras kaffe. Med vår kundorienterade strategi, EcoSolutions, tillgodoser vi behoven hos produkterna, kunderna och miljön. Genom att öka mängden av förnybart material i förpackningarna kan vi minska koldioxidavtrycket från Pauligs kaffeförpackningar, säger Pål Wikstrøm, försäljningschef Nordic Consumer Flexibles, Mondi.

Kafferostieriet i Nordsjö är koldioxidneutral

På Nordsjörosteriet producerar Paulig 100 miljoner kaffepaket per år och har fler än 200 slutprodukter i produktion. Förutom den goda aromen vill Paulig även erbjuda en smak av förändring, för en bättre framtid.

Denna förändring kräver innovationer, tester och stora investeringar. Sedan 2018 kommer samtliga av Pauligs kaffebönor från verifierade hållbara källor. Paulig har nyligen även intensifierat klimatåtgärderna och rosteriet i Nordsjö har blivit företagets första koldioxidneutrala produktionsanläggning. Utsläppen från rosteriet har minskat med 98 % sedan 2014 och de återstående utsläppen har kompenserats genom finansiering av projekt för minskade koldioxidutsläpp.

Hur sorteras Pauligs kaffepaket?

Konsumenter kan sortera kaffepaketen som plastavfall. Om det inte finns någon behållare för plastförpackningar är det näst bästa alternativet att sortera dem som blandat avfall.

Förpackningsmaterialets viktigaste syfte är att se till att kaffet i förpackningen skyddas från ljus, syre och fukt, och att det värdefulla innehållet förblir färskt och användbart.

Det viktigaste rådet ur hållbarhetsperspektiv är att förbruka det kaffe du tillagar och inte låta något gå till spillo!

Ytterligare information och intervjuförfrågningar:

Piia Puska
Communications Manager, Paulig Group
Piia.puska@paulig.com

UPM i korthet

UPM Biofuels tillverkar förnybara och hållbara produkter för transportindustri och petrokemisk industri. Vi erbjuder våra kunder sätt att byta ut fossila råmaterial och minska sitt koldioxidutsläpp. UPM:s innovativa och biobaserade produkter ligger i framkant när det gäller kvalitet, användbarhet och hållbarhet.  www.upmbiofuels.com
Följ UPM Biofuels på
LinkedIn | Facebook | YouTube

Mondi i korthet
Mondi is a global leader in packaging and paper, contributing to a better world by making innovative packaging and paper solutions that are sustainable by design. Our business is fully integrated across the value chain – from managing forests and producing pulp, paper and plastic films to developing and manufacturing effective industrial and consumer packaging solutions. Sustainability is at the centre of our strategy and intrinsic in the way we do business. We lead the industry with our customer- centric approach, EcoSolutions, where we ask the right questions to find the most sustainable solution. In 2019, Mondi had revenues of €7.27 billion and underlying EBITDA of €1.66 billion.
Mondi has a premium listing on the London Stock Exchange (MNDI), and a secondary listing on the JSE Limited (MNP). Mondi is a FTSE 100 constituent, and has been included in the FTSE4Good Index Series since 2008 and the FTSE/JSE Responsible Investment Index Series since 2007.