4.9.2020 Meddelande
Pauligs ambition är att stärka sin position som marknadsledare inom Tex Mex i Europa med en investering på 45 miljoner euro i en ny produktionsanläggning i Roeselare, Belgien. Den nya fabriken, som planeras byggas bredvid befintliga anläggningar, kommer att producera tortillas och öka företagets innovationsmöjligheter. Paulig räknar med att starta produktionen i den nya fabriken våren 2022.

”Den här investeringen markerar ett viktigt steg i genomförandet av vår internationella tillväxtstrategi. Det är den största investeringen som Paulig har gjort utanför Finland och kommer att stärka vår ledande position inom Tex Mex-kategorin i Europa, säger Rolf Ladau, VD för Paulig.

”Tex Mex är för närvarande en av de snabbast växande kategorierna inom livsmedels- och dryckessektorn. Det är enkelt, gott och flexibelt, vilket är av högsta relevans för dagens konsumenter. Du kan testa nya smaker med tacos och tortillas och variera med till exempel vegetariskt och växtbaserade proteiner. Jag tror att det är det som gör Tex Mex-maten så populär”, fortsätter Rolf Ladau.

Paulig har verksamhet i 13 länder och har för närvarande fyra Tex Mex-fabriker i Europa, varav två ligger i Roeselare, Belgien.

”Planen är att starta upp den nya fabriken våren 2022 och jag tror att det blir en välkommen satsning för Roeselare som region. I dagsläget sysselsätter vi cirka 700 personer här och vi kommer att rekrytera många fler under de kommande åren. Vi vill också vara en pålitlig partner för våra kunder och med den nya fabriken kan vi säkerställa en fortsatt kontinuerlig tortillaförsörjning för den växande efterfrågan, säger Thomas Panteli, SVP Supply Chain and Sourcing på Paulig.

Klimat och hälsa

Paulig vill vara en hållbar ledare inom livsmedelsbranschen och företaget har satt upp ambitiösa klimatmål. Dessa mål och den totala klimatpåverkan beaktas när den nya fabriken byggs. Valet av Roeselare möjliggör optimering av logistiken och klimatpåverkan knuten till denna. Paulig undersöker också möjligheterna att använda förnybar energi i den nya fabriken.

”Som livsmedelsföretag spelar vi en stor roll när det gäller att lösa klimat- och hälsofrågorna. Den nya fabriken blir mer energieffektiv vilket innebär fler volymer med samma energiförbrukning, förklarar Thomas Panteli.

Den nya anläggningen i Roeselare kommer också att öka Pauligs innovationskapacitet och Pauligs möjlighet att erbjuda hälsosamma och goda produkter till konsumenterna.

Anu-Maaria Vaalama
Director, Corporate Communications and Brand

anu-maaria.vaalama@paulig.com

Vi har påbörjat byggandet av en ny tortillafabrik i Roeselare, Belgien