23.9.2022 Meddelande
Idag invigs Pauligs nya tortillafabrik i belgiska Roeselare. Det är en viktig milstolpe för att Paulig ska möta den växande efterfrågan på Tex Mex-produkter i Europa. Fabriken har byggts bredvid företagets befintliga produktionsanläggning och är Pauligs hittills största investering utanför Finland. I den nya fabriken bakas tortillas för bland annat varumärket Santa Maria. Mer än 60 nya jobb skapas i regionen.

”Det här är en investering på 45 miljoner euro som möjliggör framtida tillväxt och stärker vår position som marknadsledare inom Tex Mex i Europa. Kategorin växer snabbt och den nya tortillafabriken gör att vi kan ta vara på de möjligheter som det skapar. Pauligs ambition är att på sikt dubbla Tex Mex-verksamheten i Europa och fabriken är en viktig del i förverkligandet av detta. Fabriken stärker också vår innovationsförmåga, vilket gör att vi kan utveckla kategorin ytterligare, säger Rolf Ladau, VD på Paulig.

År 2021 omsatte Paulig 966 miljoner euro varav Tex Mex-verksamheten stod för lite mer än hälften. Förutom Tex Mex erbjuder Paulig kryddor, snacks och kaffe av hög kvalitet. Företagets produkter säljs på mer än 70 marknader globalt.

Den nya tortillafabriken har tre produktionslinjer vid vilka det kommer att bakas både vete- och glutenfria tortillas. Fabriken förväntas skapa mer än 60 nya jobb, främst för operatörer, tekniker, teamledare och lagerarbetare, inklusive olika positioner för att stödja tillväxten på andra avdelningar.

”Roeselare Stad är mycket stolta över att Paulig har valt att investera ytterligare i regionen, som också är känd som Food Valley of Flanders. Företaget producerar högkvalitativa produkter, har ett gediget hållbarhetsarbete och passionerade anställda. Investeringen stärker regionen och vi ser fram emot ett långvarigt partnerskap”, säger Kris Declercq, borgmästare i Roeselare Stad

Koldioxidneutral fabrik från start
Den nya fabriken blir Pauligs elfte och har uppnått byggnadscertifieringen CarbonNeutral®. Certifieringen tilldelas företag av Climate Impact Partners som visar ett åtagande för hållbarhet genom att följa CarbonNeutral Protocol – det ledande globala ramverket för koldioxidneutralitet. I fabriken bakas tortillas för Santa Maria, Poco Loco och private labels.

Bildtext: Solceller på taket till den nya tortillafabriken.

”Vår nya fabrik är utrustad med den senaste tekniken som hjälper oss att leva upp till kundernas förväntningar, utveckla nya produkter och stärka vårt hållbarhetsarbete. Våra kunder värdesätter detta och vi är oerhört stolta över att kunna erbjuda det på en plats som är briljant ur ett logistiskt perspektiv”, säger Thomas Panteli, SVP Supply Chain & Sourcing på Paulig.

Pauligs ambition är att bli ett av de mest snabbväxande livsmedelsföretagen i Europa och branschledande inom hållbarhet senast år 2030.

Faktaruta: Pauligs nya tortillafabrik i Roeselare, Belgien

• Investering på 45 miljoner euro
  • 10 000 m2 stort
  • Mer än 60 nya jobb skapas
  • 14,5 meter hög fabriksbyggnad
  • Tre produktionslinjer för tortillas
  • Den nya tortillafabriken och Pauligs Tex Mex-fabrik är anslutna till Pauligs lagerbyggnad via en 10 meter lång bro, en lösning som hjälper företaget att undvika många vägtransporter.
  • Mer än 750 anställda jobbar på Pauligs anläggningar i Roeselare vilket gör det till företagets största arbetsplats.

Nils Sjöberg
Communications Manager Sweden
nils.sjoberg@paulig.com
070-085 24 11

About Paulig
Paulig is a family-owned food and beverage company, growing a new, sustainable food culture – one that is good for both people and the planet. Paulig provides all things tasty; coffees and beverages, Tex Mex and spices, snacks and plant-based choices. The company's brands are Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green, Poco Loco and Liven. Paulig’s sales amounted to EUR 966 million in 2021. The company has 2,400 passionate employees in 14 different countries working around the purpose For a life full of flavour.
www.pauliggroup.com