7.4.2020 Meddelande
Livsmedelsföretaget Paulig skänker över 1100 munskydd, 3700 skyddshandskar, 2400 armskydd och en mängd annan skyddsutrustning till Göteborgs Stad. Utrustningen skall komma till användning hos regionens vårdpersonal.

Bo Jonsson är tillträdande produktionschef på Pauligs fabrik i Mölndal, där man producerar Santa Maria kryddor. Han fick idén om att samla ihop sjukvårdsmaterial när han besökte en annan av företagets anläggningar.

- Jag visste att det fanns en mängd skyddsmaterial på vår anläggning i Mölnlycke, där vi för närvarande inte har någon produktion igång. Jag tänkte genast på det akuta läget inom vården och insåg att utrustningen skulle kunna komma till nytta där, säger Bo.

Bo kontaktade Göteborgs Stad, som tacksamt tog emot utrustningen, bestående av munskydd, skyddshandskar, armskydd, skyddsglasögon, skyddsvisir, skyddsrockar och handsprit.

- Jag tror att många av oss känner oss lite maktlösa i den här situationen. Men alla kan bidra på sitt sätt och jag är övertygad om att många bäckar små gör skillnad, säger Bo.

I förra veckan körde Paulig, som äger varumärkena Santa Maria och Risenta, ut fredagstacos till Ronald McDonald Hus, ett initiativ som också uppskattades, både av mottagarna och Pauligs medarbetare.

- Livsmedelsindustrin har en oerhört viktig roll att spela i den här krisen. Vi behöver se till att butikshyllorna fylls på. Men om vi dessutom kan göra något extra, så ska vi göra det. Vi har sett en mängd fantastiska initiativ inom branschen, som har inspirerat oss. Nu hoppas vi själva kunna inspirera till kreativa lösningar, säger Eva Berglie, Kommunikationschef på Paulig.