18.6.2021 Meddelande
Henrik Samuelson är vd för Santa Maria AB samt chef för Paulig i Skandinavien och Centraleuropa. I går blev han utsedd till ordförande i Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF). Henrik har lång erfarenhet från ledande roller inom dagligvarubranschen.

Henrik Samuelson blev invald i DLF:s styrelse i maj 2019 och är även styrelsemedlem i Livsmedelsföretagen samt FoodDrinkEurope. Han har tidigare haft ledande roller inom Orkla, Lindt och Unilever. Henrik Samuelson har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm.

Vad fick dig att anta uppdraget som ordförande i DLF?

”Dagligvaruindustrin är inne i ett väldigt intressant och viktigt skede. Som en av landets största industrier har vi ett stort ansvar för att driva övergripande branschfrågor för bland annat ökad hållbarhet och för att stärka branschens attraktionskraft. Att få vara med och påverka och driva denna utveckling tillsammans med kompetenta kollegor i styrelsen och i hela DLF-organisationen ska bli mycket spännande”.

Vilka frågor och områden anser du vara viktigast för DLF de kommande verksamhetsåren?

”DLF ska verka för en effektiv, innovativ och hållbar dagligvaruindustri. Inom dessa områden är DLF både initiativtagare och pådrivare samt ska arbeta för ökad informationsspridning, inspiration och diskussion. Vad gäller effektivitet kommer det vara viktigt att stötta implementering av 2D/QR-koder samt att nu närmast informera om den nya UTP-lagstiftningen. Vidare ska vi fortsätta att ge branschen inspiration och utbildning för att bli ännu mer innovativ, både vad gäller produktutveckling och affärsmodeller. Några områden inom hållbarhetsområdet som jag tror kommer behöva ännu mer fokus framöver är frågor kring matsvinn, klimatmärkning och återvinning. Redan idag finns det inom hållbarhetsområdet flera initiativ med tydliga mål som till exempel Plast- respektive Transportinitiativet.”

För mer information om DLF besök: https://www.dlf.se/

Presskontakt:
Nils Sjöberg, Communications Manager Sweden, Paulig
Tel: +46 070-085 24 11
nils.sjoberg@paulig.com

Om Paulig:
Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur. Företaget erbjuder kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Pauligs omsättning uppgick 2020 till 920 miljoner euro. Företaget har över 2 000 medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.