30.6.2023 Meddelande
Det internationella mat- och dryckesföretaget Paulig har uppdaterat sina fokusområden för hållbarhet och lagt till naturen som en del av sin ambitiösa hållbarhetsstrategi 2030. I tillägg till att minska klimatpåverkan från sin verksamhet och värdekedja vill Paulig vidta starkare åtgärder för att skydda biologisk mångfald. Paulig har redan påbörjat samarbeten med partners och leverantörer för att förebygga och minimera förlusten av biologisk mångfald i företagets värdekedja. Nästa steg är att fastställa vetenskapligt baserade mål för naturåtgärder.

- Som ett internationellt mat- och dryckesföretag är vi beroende av naturen. Utan biologisk mångfald finns det inga ingredienser att skapa fantastiska smaker av i framtiden. Vi är övertygande om att förlusten av biologisk mångfald och klimatförändringarna måste hanteras parallellt. Genom att fastställa konkreta, vetenskapligt baserade mål för naturåtgärder som en del av våra hållbarhetsambitioner kommer vi att integrera biologisk mångfald i våra nuvarande och framtida klimatinitiativ, säger Kaisa Lipponen, SVP Communications & Sustainability på Paulig.

Livsmedelsproduktion och odling av råvaror tar mark, näringsämnen och vattenresurser i anspråk. Det bidrar till övergödning och försurning av marken och påverkar den biologiska mångfalden. Paulig vill vara en del av lösningen och söker ständigt nya innovativa sätt att minska och förhindra förlusten av biologisk mångfald och vända negativa effekter på densamma. Arbetet med att fastställa vetenskapsbaserade mål för natur har påbörjats.

- För att driva hållbara lösningar måste vi förstå vilken påverkan våra produktkategorier och råvaror i vår värdekedja genererar. Vi vet att värdekedjorna för kaffe, vete och majs har störst påverkan både på klimatet och den biologiska mångfalden. Denna information kommer att hjälpa oss att fokusera våra åtgärder på rätt saker och skapa en ram för olika initiativ, förklarar Lipponen.

Paulig har tidigare deltagit i en pilotgrupp av företag som testar den nya vägledningen från Science Based Targets Network för att fastställa vetenskapligt baserade mål för naturen. Piloten organiserades av CR-nätverket Finnish Business and Society (FIBS) och Finlands framtidsinriktade tankesmedja Sitra.

Många pågående initiativ

Paulig samarbetar redan idag med partners och leverantörer för att förbättra den biologisk mångfalden genom att stödja hållbara odlingsmetoder, regenerativt jordbruk och cirkulär ekonomi.

Fortsatt integrering av hållbarhet i verksamheten

Sedan lanseringen av företagets hållbarhetsstrategi 2020 har Paulig gjort betydande framsteg mot målen för 2030. Paulig har till exempel minskat växthusgasutsläppen från sin egen verksamhet med 18,5% jämfört med 2018 års basnivå, och sju av elva fabriker har fått certifieringen CarbonNeutral® building. Dessutom har Paulig startat klimatprojekt i sina kaffe- och vetevärdekedjor för att minska utsläppen av växthusgaser. Under de kommande åren kommer Paulig att fortsätta driva integrationen av hållbarhet i verksamheten och fastställa nya principer för att säkerställa att företaget når sina ambitiösa långsiktiga mål.

Inom fokusområdet Rättvist och inkluderande arbetssätt lägger företaget till strävan efter transparens och levnadsinkomst i sina viktigaste värdekedjor som ett mål, samt att framgångsrikt driva inkludering som arbetsgivare. I juni 2023 lanserade Paulig sin nya globala policy för mångfald, jämlikhet och inkludering.

Inom fokusområdet Hälsa och välbefinnande för människor och planet kommer Paulig att bygga upp ett ramverk för arbetet kring planetens välmående, fastställa kategorispecifika mål för nutrition och fortsätta inspirera till hållbar konsumtion genom sina varumärken.

Företaget kommer också att uppdatera sina klimatmål baserat på den nya vägledningen SBTi Forest, Land and Agriculture (FLAG) guidance.

Läs mer om Pauligs hållbarhetsstrategi 2030 här.