2.1.2020 Meddelande
Gold&Green Foods Oy, som är kända för Pulled Oats, har utvecklat en ny produkt som gör det ännu enklare att tillaga smakrika vegetariska rätter. Delikaura är ett nytt delikatessprotein som har tillverkats genom att marinera de bekanta råvarorna i Pulled Oats, havre och bönor, utan några tillsatsämnen.

Hundra gram marinerad Delilkaura innehåller nästan 30 gram vegetabiliskt protein. Produkten är förpackad i påsar om 120 gram som räcker bra för 2–3 personer. Med Delikaura är det enkelt att tillaga vegetarisk mat.

Den nya produktens intensiva smak och mjuka, behagliga sammansättning passar utmärkt på pizza, toast, i sallader eller tacos. Idag förväntar sig konsumenterna att snabbmat inte endast ska kunna tillagas snabbt, utan snabbmat ska även vara näringsrik och hållbar. Den nya produkten Delikaura svarar på den ökande efterfrågan på vegetarisk snabbmat som är både hälsosam och innehåller högklassigare råvaror, det vill säga mattrenden Fast casual.

”I en stressig vardag betonas betydelsen av enkelt tillagade rätter för hela familjen. Ett av de största hindren vad gäller vegetariska rätter är rädslan för att slutresultatet helt enkelt inte ska smaka bra. Vi på Gold&Green vill att alla ska lyckas med att tillaga vegetarisk mat och därför utvecklade vi Delikaura, som är ett nytt delikatessprotein, tillverkat genom att marinera och färdigt att användas”, beskriver Gold&Green Foods VD Maija Itkonen den nya produkten och tillägger:

Delikaura-produkternas smakvärldar passar utmärkt för den stressiga gastronomen, som vill ha högklassiga och miljövänliga råvaror på sin tallrik och där även smaken och näringsvärdet är de rätta.”

Proteinrika Delikaura (120 g) finns med två olika smaker: Rök-BBQ och Chili-Ingefära.

Delikaura™-wok

1 påse Delikaura™ Chili-Ingefära eller Rök-BBQ (120 g)
1 liten skivad lök
1 tsk finhackad ingefära
färska eller frysta wokgrönsaker
3 plattor nudlar
50 ml Teriyaki-sås
50 ml Sweet chili-sås
saften av en lime
olja
en handfull koriander

1. Sautera lök i olja i en stekpanna, tillsätt wokgrönsakerna och stek 2–3 minuter. Koka nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen.

2. Tillsätt Delikaura, Teriyaki-sås och Sweet chili-sås. Fortsätt steka 2–3 minuter.

3. Tillsätt de kokta nudlarna och limejuicen. Servera med färsk koriander.

Mer information:
Gold&Green Foods/Viivi Pulkkinen